Χρ. Στάικος στο Left: Αλλάζει το επενδυτικό τοπίο στην Ελλάδα
Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στη σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας παράλληλα με τις πολλές επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρει η Ελλάδα μετά από μια μακρά περίοδο αποεπένδυσης αλλάζουν σημαντικά τις επενδυτικές προοπτικές της χώρας, δηλώνει ο πρόεδρος του Enterprise Greece, Χρήστος Στάικος, σε συνέντευξή του στο Left.
Σημειώνει μάλιστα ότι παρατηρείται αύξηση της τάξεως 15% στις εξαγωγές στους πρώτους οκτώ μήνες του 2017 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2016. Εάν συνεχιστεί αυτή η τάση τους επόμενους μήνες προβλέπεται ρεκόρ αξίας εξαγωγών.Σε σχέση με την εξωστρέφεια, ο Οργανισμός, μέσα από τις δράσεις του, επιδιώκει να ενεργοποιήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις παρουσιάζοντάς τους τις δυνατότητες, τα εργαλεία και την προοπτική.
Ο Enterprise Greece ακολουθεί την γενικότερη αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης που στόχο έχει την βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη μέσω και της παραγωγής προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και αποτελεσματικότερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού.
Πως αποτιμάτε την επενδυτική δραστηριότητα που σημειώθηκε στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο;
Ο Οργανισμός Enterprise Greece είναι ο αρμόδιος εθνικός φορέας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα και την προώθηση των εξαγωγών, με στόχο να προβάλλει τη χώρα ως ιδανικό επενδυτικό προορισμό και προωθεί επενδυτικές ευκαιρίες και ανταγωνιστικά εξαγωγικά προϊόντα και υπηρεσίες της Ελλάδας. Ο Enterprise Greece ακολουθεί τις σύγχρονες βέλτιστες διεθνείς πρακτικές με σκοπό τον ενιαίο, εξωστρεφή προσανατολισμό της χώρας, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί στο έπακρο η δυνατότητα της Ελλάδας να προσελκύσει ξένες άμεσες επενδύσεις και ταυτόχρονα να ενισχύσει τις εξαγωγικές προσπάθειες των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές. Για την υλοποίηση του καταστατικού του σκοπού, ο Οργανισμός αξιοποιεί αναγνωρισμένα εργαλεία όπως η οργάνωση του εθνικού περίπτερου σε μεγάλες εκθέσεις, η διοργάνωση συνεδρίων / σεμιναρίων / συναντήσεων δικτύωσης, η διοργάνωση partenariat / Β2Β / επιχειρηματικών αποστολών / εκδηλώσεων marketing / in store promotion κ.ά.
Το 2016 είχαμε την καλύτερη επίδοση ως προς τις Ξένες Άμεσες Επενδύσεις της τελευταίας οκταετίας και ήδη αυτή η ανοδική τάση συνεχίζεται και το 2017.
Πιο συγκεκριμένα, οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις, το 2016, αυξήθηκαν κατά 170% σε σύγκριση με το 2015, με τις καθαρές ροές να φτάνουν τα 2,8δις ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2017, αυξήθηκαν κατά 185% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2016.
Η βάση για αυτή τη σημαντική αύξηση είναι, αφενός, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στη σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας και, αφετέρου, οι πολλές επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρει η χώρα μετά από μια μακρά περίοδο αποεπένδυσης.
Ταυτόχρονα, η αναγνώριση για την χώρα μας της ύπαρξης υψηλού ανθρώπινου δυναμικού, η απλοποίηση στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων, ο νέος αναπτυξιακός νόμος, τα χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω του ΕΣΠΑ καθώς και διεθνών χρηματοπιστωτικών οργανισμών ( όπως η EBRD, EIF κτλ) συμβάλλουν περαιτέρω σε αυτή την κατεύθυνση.
Επιπροσθέτως, οι γεωπολιτικές αλλαγές στην περιοχή την έχουν μετατρέψει σε μια ιδιαίτερα σταθερή οικονομία στη νοτιοανατολική Ευρώπη και Μεσόγειο, ενώ ταυτόχρονα μετατρέπεται σε ενεργειακό, διαμετακομιστικό και μεταφορικό κόμβο, γεγονός που ενισχύει το ενδιαφέρον για ξένες άμεσες επενδύσεις. Είναι σαφές πλέον ότι η επιχειρηματική εμπιστοσύνη αποκαθίσταται με γοργούς ρυθμούς και συνοδεύεται από σημαντικές εγχώριες εταιρικές επενδύσεις. Υπάρχουν πολλοί τομείς όπου εντοπίζονται σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες όπου η χώρα μας διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα όπως ο αγροτουρισμός, ο ιατρικός τουρισμός, οι ιαματικές πηγές, πολιτιστικός τουρισμός, οι εφοδιαστικές αλυσίδες, η αγροδιατροφική παραγωγή, τα φαρμακευτικά προϊόντα και οι κλινικές δοκιμές, η πληροφορική και οι επικοινωνίες, οι υποδομές για τις μεταφορές και η ενέργεια.
Ως οργανισμός δραστηριοποιείστε τόσο στην προσέλκυση επενδύσεων όσο και στην προώθηση των εξαγωγών. Πώς και σε ποιους τομείς θα μπορούσαν οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αποκτήσουν εξωστρεφή χαρακτήρα;
Θεωρούμε ότι η χώρα μας μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις σε τομείς και κλάδους της οικονομίας που έχουν εξαγωγικό χαρακτήρα και άρα η στρατηγική του οργανισμού γίνεται και πάνω σε αυτή την προσέγγιση. Ο Οργανισμός, άλλωστε υλοποιεί κάθε χρόνο ένα συνεκτικό και αντιπροσωπευτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε όλους τους παραγωγικούς τομείς και κλάδους, που η χώρα παρουσιάζει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και στο οποίο την προηγούμενη περίοδο κατορθώσαμε να συμμετέχουν 1.000 περίπου μικρομεσαίες επιχειρήσεις Μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις των κλάδων της τεχνολογίας και της πληροφορικής, του αγροτεχνικού εξοπλισμού, του βιομηχανικού ναυτιλιακού εξοπλισμού, των τροφίμων και ποτών, των δομικών υλικών, του επίπλου και των καλλυντικών, για να αναφέρω μόνο μερικούς, που μπορούν να επιδείξουν μια πιο εξωστρεφή δυναμική.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Οργανισμός Enterprise Greece:
- στηρίζει τις ελληνικές επιχειρήσεις να προσεγγίσουν νέες αγορές και να εντοπίσουν νέους εταίρους, αυξάνοντας έτσι την εξαγωγική βάση της χώρας
- προωθεί την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών επιχειρήσεων μέσω διοργάνωσης του εθνικού περιπτέρου στις σημαντικότερες διεθνείς εκθέσεις.
- προβάλλει τα ελληνικά προϊόντα προσκαλώντας αγοραστές από το εξωτερικό και σχεδιάζοντας μια σειρά από εξειδικευμένες δράσεις marketing για άνοιγμα νέων αγορών
- Υλοποιεί ολοκληρωμένα προγράμματα προώθησης των ελληνικών προϊόντων σε ξένες αγορές
- Παρέχει πληροφόρηση στις εξαγωγικές και στις εν δυνάμει εξαγωγικές Ελληνικές επιχειρήσεις για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας τους.
Ποιες είναι οι δράσεις στις οποίες εστιάζει ο Enterprise Greece σχετικά με την εκπαίδευση των Ελλήνων εξαγωγέων;
Στον τομέα της ενημέρωσης και της εκπαίδευσης του εξαγωγικού δυναμικού της Χώρας, Ο Οργανισμός διοργανώνει σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια της χώρας αλλά και άλλους φορείς, εκπαιδευτικά σεμινάρια. Σκοπός είναι να ενεργοποιήσουμε τις επιχειρήσεις παρουσιάζοντάς τους τις δυνατότητες, τα εργαλεία και την προοπτική. Είναι σαφές ότι η εξαγωγική διαδικασία θέλει μεταξύ άλλων “ επένδυση στην ποιότητα, στη συνεργασία και στο χρόνο”. Μέχρι τώρα, έχει διοργανώσει 25 εκπαιδευτικά σεμινάρια με θέμα: «Δημιουργία εξαγώγιμου προϊόντος και εξαγωγικές διαδικασίες», τα οποία παρακολούθησαν 880 στελέχη μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων, ενώ έχουν προγραμματιστεί τουλάχιστον 10 ακόμη, μέχρι το τέλος του έτους.
Πολύ σημαντικό ωστόσο, σε αυτή την κατεύθυνση είναι η δημιουργία ενός ενιαίου portal εξωστρέφειας που σχεδιάζουμε από κοινού με το Υπουργείο Εξωτερικών, όπου εκεί προσδοκούμε να παρέχουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τους ενδιαφερόμενους εντός και εκτός Ελλάδας μαζί με ένα αναβαθμισμένο help desk και αυτό είναι μια σημαντική τομή και υποδομή για την ενίσχυση της εξωστρέφειας
Ποιες είναι οι κλάδοι και οι κύριες αγορές στις οποίες στοχεύει η εξαγωγική δραστηριότητα;
Και την προηγούμενη περίοδο, αλλά και εντός του 2017 διαμορφώσαμε ένα συνεκτικό πρόγραμμα με βάση την αντιπροσώπευση όσο το δυνατόν περισσοτέρων κλάδων της Ελληνικής οικονομίας που παρουσιάζουν δυναμική εξωστρέφειας, καθώς και τη δραστηριοποίηση των Ελληνικών επιχειρήσεων σε νέες και αναδυόμενες αγορές.
Στο πλαίσιο αυτό, το 2017, ο Οργανισμός διοργάνωσε την Ελληνική συμμετοχή με εθνικό περίπτερο σε 45 διεθνείς εκθέσεις του εξωτερικού, όπου η αύξηση της συμμετοχής των Ελληνικών επιχειρήσεων, σε πολλές περιπτώσεις ξεπέρασε το 50%, ενώ για το 2018 προγραμματίζεται η συμμετοχή σε 54 διεθνείς εκθέσεις (αύξηση 20%). Στον τομέα των ολοκληρωμένων προγραμμάτων προβολής και προώθησης προϊόντων & υπηρεσιών, υλοποιείται πρόγραμμα για την προβολή του ελληνικού κρασιού σε ξένες αγορές το οποίο περιλαμβάνει την πρόσκληση δημοσιογράφων και διαμορφωτών κοινής γνώμης και ξένων εισαγωγέων από τις αγορές της Ευρώπης, Βορ. Αμερικής, Ιαπωνίας, Κορέας , διοργανώνοντας παράλληλα εκδηλώσεις προώθησης της ελληνικής κουζίνας & γαστρονομίας
Στοχεύοντας στην επικοινωνία και διερεύνηση συνεργασιών ελληνικών εξωστρεφών εταιρειών με εταιρείες του εξωτερικού εντός του 2017, διοργανώθηκαν και θα διοργανωθούν 5 κλαδικά partenariat, όπου φιλοξενήθηκαν και θα φιλοξενηθούν περισσότεροι από 250 αγοραστές και εισαγωγείς από σημαντικές αγορές των ΗΠΑ, των Αραβικών Χωρών, της Ευρώπης, της Κορέας, της Ιαπωνίας. Για πρώτη φορά υλοποιήθηκε in store promotion ελληνικών τροφίμων και ποτών σε αλυσίδα super market του εξωτερικού και συγκεκριμένα στη Σερβία και θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις προβολής για την προώθηση του Ελληνικού κοσμήματος στην αγορά των ΗΠΑ.
Γενικότερα, στην Ευρώπη έχουμε πάνω από 50% των εξαγωγών μας και οι δράσεις μας κινούνται στην κατεύθυνση διεκδίκησης μεγαλύτερου μεριδίου στις υπάρχουσες αγορές, αλλά υπάρχει δυναμική για κλάδους και σε νέες αγορές. Όπως, η προώθηση του οίνου και των τροφίμων σε Ιαπωνία, ο ναυτιλιακός εξοπλισμός σε Κορέα, τα δομικά υλικά στο Μαρόκο, στην Υποσαχάρια Αφρική και στην Ινδονησία, η τεχνολογία σε μεγάλα διεθνή γεγονότα του IoT, του gaming, της space industry.
Το 2018 ο Οργανισμός ενισχύει εντονότερα την ελληνική επιχειρηματικότητα και την εξωστρέφεια αυξάνοντας κατά 20% τη συμμετοχή του σε εκθέσεις μαζί με νέα partenariat, ενώ εντάσσει νέες δράσεις προβολής και προώθησης των κλάδων της ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα, προχωρά στην υλοποίηση ενός φιλόδοξου project που αφορά στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας ( branding) του αγροτοδιατροφικού τομέα της χώρας ύψους 35εκ ευρώ για τα επόμενα χρόνια, με σκοπό την αύξηση των εξαγωγών και την προσέλκυση επενδύσεων του κλάδου.
Βλέπουμε ότι οι βασικές χώρες προέλευσης επενδυτικών κεφαλαίων είναι ευρωπαϊκές, με ΗΠΑ και Καναδά να ακολουθούν. Υπάρχει η προοπτική μεγαλύτερου ανοίγματος και σε άλλες χώρες όπως π.χ. Ρωσία;
Ο Οργανισμός Enterprise Greece, στο πλαίσιο της πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής της χώρας και των ευρύτερων συνεργασιών που μπορούν να προκύψουν, ενισχύει τις διόδους και προς άλλες αγορές και επενδυτικές κοινότητες άλλων χωρών όπως το Ισραήλ, η Κίνα, το Ιράν, η Ρωσία, το Καζαχστάν, η Αυστραλία, αλλά και χωρών της Μέσης Ανατολής με συστηματική παρουσία σε εκθέσεις, διοργάνωση επενδυτικών σεμιναρίων και roadshow αλλά και στοχευμένων ενημερωτικών εκδηλώσεων και κατ’ ιδίαν συναντήσεων με επενδυτικά funds και επιχειρηματίες
Ποιες είναι οι στρατηγικές διαφοροποιήσεις στο κομμάτι των επενδύσεων σε σχέση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις;
Η στρατηγική που εφαρμόζει ο οργανισμός εντάσσεται στην γενικότερη αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης η οποία στοχεύει στη βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη μέσω και της παραγωγής προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και αποτελεσματικότερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού στην κατεύθυνση δημιουργίας ποιοτικών και διατηρήσιμων θέσεων εργασίας.
Προοπτική που ενισχύεται από την προσέλκυση επενδύσεων σε τομείς και κλάδους με συγκριτικά πλεονεκτήματα για την χώρα μας καθώς και προώθηση σε διεθνές επίπεδο των υψηλής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών για την περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών.
Μια πολιτική που μπορεί να ενισχυθεί από την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων όπως το κτηματολόγιο, το δασολόγιο και γενικότερα οι όροι χρήσεων γης.
Αυτά και άλλα πολλά βρίσκονται στον αντίποδα όσων θεωρούν ότι οι επενδύσεις και η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας προέρχονται από την εσωτερική υποτίμηση και την διάλυση των εργασιακών σχέσεων.
Συνέντευξη στη Βασιλική Γκρέζιου
https://left.gr/news/hr-staikos-sto-left-allazei-ependytiko-topio-stin-ellada