Υπό αξιολόγηση επενδυτικά σχέδια αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ
Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Γκίτση, ΑΥΓΗ
http://www.avgi.gr/article/6230456/xristos-staikos-upo-axiologisi-ependutika-sxedia-arketon-ekatontadon-ekatommurion-euro
Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως ο βρετανικός Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών και Επενδύσεων (UKTI), κάτι σαν τον δικό μας Enterprise Greece, πρόκειται να μετατραπεί σε διυπουργικό «στρατηγικό κόμβο» για την υποστήριξη της εξωστρέφειας των βρετανικών επιχειρήσεων.
Η αλλαγή που επιχειρείται στον UKTI, ο οποίος διαθέτει 2.350 άτομα προσωπικό και 1,2 δισ. λίρες προϋπολογισμό για την επόμενη τετραετία, γίνεται σε μια περίοδο αυξανόμενης ανησυχίας για το διευρυνόμενο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της Βρετανίας (σ.σ.: πέρυσι έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο μεταπολεμικά), όπως αναφέρει σχετικό report του ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο. Απώτερος στόχος, με βάση αυτόν που έχει θέσει ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντ. Κάμερον, είναι ο διπλασιασμός των ετήσιων βρετανικών εξαγωγών στο 1 τρισεκατομμύριο λίρες.
Εν αντιθέσει με τον UKTI, ο προϋπολογισμός του Enterprise Greece, δηλαδή της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου, υπολείπεται σημαντικά, όπως και ο αριθμός του ανθρώπινου δυναμικού της, ωστόσο η Ελλάδα διαθέτει ένα βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με τη Βρετανία εν προκειμένω: τη γεωστρατηγική της θέση. Κάτι που γνωρίζουν καλύτερα οι ίδιοι οι επενδυτές, οι οποίοι, παρά τις όποιες αναστολές έχουν για το οικονομικό και φορολογικό περιβάλλον, δεν τις θεωρούν, κάποιοι από αυτούς τουλάχιστον, ανασταλτικό παράγοντα.
Όπως π.χ. η British American Tobacco η οποία στα μέσα της περασμένης εβδομάδας ανακοίνωσε την πρόθεσή της να δημιουργήσει διαμετακομιστικό κέντρο στον Πειραιά που πρόκειται να λειτουργήσει τον Μάρτιο. Μέσω του συγκεκριμένου hub εκτιμάται ότι θα διακινούνται ετησίως 3,1 δισεκατομμύρια τσιγάρα, κάτι που μεταφράζεται σε αξία εμπορευμάτων 1,1 δισ. ευρώ.
Πλεονεκτήματα υπάρχουν…
Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας. Σύμφωνα με τον ΧρήστοΣτάικο, πρόεδρο του Enterprise Greece, δύο ακόμη σημαντικά πλεονεκτήματα της χώρας για έναν ξένο επενδυτή είναι το ανθρώπινο δυναμικό της και ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα με σταθερότητα και ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή. Εκεί άλλωστε εστιάζει και τη στρατηγική του ο Οργανισμός για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων.
Όπως λέει στην «Αυγή», «βασική μας στρατηγική είναι η ανάδειξη του ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού υψηλού επιπέδου και η αξιοποίησή του για τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών σε τομείς με υψηλή προστιθέμενη αξία για την οικονομία, όπως ενδεικτικά είναι ο τουρισμός, τα τρόφιμα και η αγροτική παραγωγή, οι νέες τεχνολογίες και η καινοτομία, τα logistics και οι μεταφορές, η ενέργεια και ο κλάδος της υγείας σε συνδυασμό με τον τουρισμό».
Βέβαια το ερώτημα που τίθεται και μένει να απαντηθεί είναι τι γίνεται στην πράξη. Αν δηλαδή αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, πάνω στα οποία το Enterprise Greece στηρίζει μεγάλο κομμάτι της προσπάθειάς του για προσέλκυση επενδύσεων, είναι ικανά να φέρουν τον όγκο των επενδύσεων που χρειάζεται η χώρα για να καλύψει το κενό των 100 δισ. ευρώ που υπάρχει αυτή τη στιγμή.
Βελτίωση του επενδυτικού κλίματος
Ο κ. Στάικος εμφανίζεται αισιόδοξος. Ήδη, όπως λέει, από τα στοιχεία που έχει ο οργανισμός στη διάθεσή του προκύπτει πως στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 υπήρξε αύξηση του ενδιαφέροντος διεθνών επενδυτών για να επενδύσουν στην Ελλάδα. Κάτι που οφείλεται, όπως αναφέρει ο ίδιος, στην πολιτική σταθερότητα, στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και στην προοπτική αναδιάρθρωσης του χρέους που έχουν βοηθήσει να βελτιωθεί σημαντικά το επενδυτικό κλίμα.
«Το τελευταίο διάστημα μάλιστα αυτό μεταφράστηκε και έμπρακτα με την υποβολή στον οργανισμό μας για αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να ενταχθούν στον νόμο ταχείας αδειοδότησης στρατηγικών επενδύσεων. Μάλιστα, πριν από λίγο καιρό αξιολογήθηκε και εγκρίθηκε επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ τον τουριστικό τομέα βάσει αυτής της διαδικασίας» αποκαλύπτει στην «Αυγή» ο κ. Στάικος.
Παράλληλα, στην κατεύθυνση ενίσχυσης των επενδύσεων σχεδιάζεται, όπως αναφέρει ο κ. Στάικος, η αναμόρφωση στη φιλοσοφία των νόμων για τις στρατηγικές επενδύσεις και την ταχεία αδειοδότηση ώστε αυτός να καταστεί κοινωνικά και περιβαλλοντικά προσφιλέστερος και επιχειρηματικά λειτουργικότερος.
Στην κατεύθυνση αυτή μελετάται η οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανταπόδοση των επενδύσεων προς την τοπική και εθνική οικονομία, διεθνή πρότυπα περιβαλλοντικής διαχείρισης, ο έλεγχος πλήρωσης των κριτηρίων ένταξης καθώς και η διευκόλυνση ένταξης κ.λπ. Ταυτόχρονα, το Enterprise Greece σχεδιάζει να συνδράμει στην ωρίμανση επενδυτικών σχεδίων που αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους δημόσιους φορείς και στη συνεχεία τη στόχευση στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
Το σχέδιο δράσης του Enterprise Greece για αύξηση των εξαγωγών
Η προσέλκυση ξένων στρατηγικών επενδύσεων αποτελεί τον έναν από τους δύο πυλώνες τουEnterprise Greece. Ο δεύτερος εξίσου σημαντικός πυλώνας είναι η προώθηση των εξαγωγών. Πεδίο το οποίο μπορεί να βρίσκεται διαχρονικά ψηλά στην ατζέντα όλων των κυβερνήσεων, πάντως μέχρι στιγμής η χώρα δεν έχει καταφέρει να το κερδίσει, παρά το γεγονός ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για το ενδεκάμηνο του 2015 κατεγράφη αύξηση στις συνολικές εξαγωγές κατά 8,04% σε σχέση με το αντίστοιχο ενδεκάμηνο του 2014 (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) με συνολικό ύψος 16,266 δισ. ευρώ.
Βέβαια το τι έχει γίνει στο παρελθόν και πόσος χρόνος, χρήμα και κόπος έχει χαθεί ανήκει στο παρελθόν. Το θέμα είναι τι γίνεται από εδώ και πέρα. Όπως λέει ο κ. Στάικος, καθημερινή προτεραιότητα είναι η αναβάθμιση των λειτουργιών και υπηρεσιών συνολικά του οργανισμού στην κατεύθυνση διαμόρφωσής του ως ουσιαστικού ενιαίου φορέα εξωστρέφειας που θα συνδυάζει την προσέλκυση επενδύσεων με την προώθηση εξαγωγών. Με περισσότερες δράσεις, ένταξη νέων τομέων και κλάδων, άνοιγμα νέων ξένων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, πληροφόρηση εξαγωγικών επιχειρήσεων και εκπαίδευση νέων και εν δυνάμει εξαγωγικών, ιδιαίτερα μικρών και μεσαίων, και γενικότερα μια πιο ενεργητική πολιτική εξωστρέφειας. Παράλληλα, διευρύνεται και ενισχύεται η σχέση με επιχειρήσεις των κλάδων για συνεργασία στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας, όπως σημειώνει ο ίδιος.
Ως παράδειγμα φέρνει την υλοποίηση για πρώτη φορά κοινής αποστολής ελληνικών τεχνολογικών επιχειρήσεων στη μεγαλύτερη διεθνή έκθεση νέων τεχνολογιών στο Las Vegas και σε Road Show στη Silicon Valley, σε συνεργασία με το Corallia, που στόχευε ταυτόχρονα στην προώθηση εξαγωγών και την προσέλκυση επενδύσεων στον συγκεκριμένο δυναμικό κλάδο.
Τομείς αιχμής
Παράλληλα η παραγωγή προϊόντων ποιότητας με υψηλή προστιθέμενη αξία σε τομείς όπως οαγροτοδιατροφικός, τα δομικά υλικά, τα φαρμακευτικά προϊόντα, οι νέες τεχνολογίες και η καινοτομία, καθώς και ο κλάδος της μεταποίησης, που αποτελούν τομείς με δυναμική, όπως σημειώνει ο ίδιος. Σε αυτό το πλαίσιο το Enterprise Greeceστηρίζει τις επιχειρήσεις ώστε να συμβάλει στην προσπάθειά τους να σταθούν στις υπάρχουσες αγορές και να εισέλθουν σε νέες, αναφέρει ο κ.Στάικος. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη διεθνοποίηση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και στους νέους εξαγωγείς που έχουν και τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Το εργαλείο των εκθέσεων
Έμφαση δίνεται και στην αύξηση των δράσεων όπως η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές με τον αριθμό των επιχειρήσεων που θα συμμετάσχουν να είναι αυξημένος σε σχέση με το 2015 και το 2014. Σύμφωνα με τον κ. Στάικο «νέες αγορές, στόχοι μπαίνουν στο πλάνο δράσεων, όπως η Νότια Κορέα (τρόφιμα – οίνος, ναυτιλιακός εξοπλισμός), το Ιράν, η Αίγυπτος και η Κένυα (δομικά υλικά και τρόφιμα), καθώς και αγορές που είχαν ατονήσει τα προηγούμενα χρόνια και επανακάμπτουν όπως η Ιαπωνία και η Κίνα».
Επίσης έμφαση δίνεται στην προώθηση του κρασιού σε ξένες αγορές (σ.σ.: έχει προγραμματιστεί συμμετοχή στη διεθνή έκθεση στο Μπορντώ) ενώ ένα σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητας του Οργανισμού αποτελεί και θα αποτελέσει πιο εντατικά και ολοκληρωμένα η προώθηση και προβολή της ελληνικής μεσογειακής διατροφής. Εν τω μεταξύ μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν δράσεις του Οργανισμού στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας – Ρωσίας στο τρίπτυχο Επενδύσεις – Τουρισμός – Εξαγωγές.